Odbor majetkový zajišťuje správu a údržbu nemovitého majetku ve vlastnictví města Rumburk, a to bytových a nebytových objektů, (kromě objektů ve správě odboru vnitřních věcí a technického oddělení města a objektů, které jsou předmětem výpůjčních smluv, pozemků, vodních toků a rybníků.
14.01 - úsek majetkoprávní
Zajišťuje zejména:
- zpracování agendy na úseku převodů nemovitých věcí z majetku města a zpracování příslušných smluv v souladu s platnou legislativou, uzavírání smluv o zřízení věcných práv k nemovitým věcem ve vlastnictví města a smluv o zániku těchto práv občanskoprávní cestou a v souladu s platnou legislativou,
- zpracování a realizaci agendy pro nabývání nemovitých věcí do vlastnictví města včetně narovnání majetkoprávních nepořádků včetně jednání s příslušnými úřady a orgány státu a dotčenými právnickými a fyzickými osobami,
- spolupráci s příslušnými úřady a orgány státu ve věcech restitučního řízení,
- podklady pro převody nemovitých věcí podle zákona č. 172/1991 Sb. ve spolupráci s příslušnými úřady a orgány státu,
- realizaci veškerých majetkoprávních úkonů podle zákona č. 172/1991 Sb. včetně návrhů pro zápis do katastru nemovitostí,
- agendu na úseku daně z nabytí nemovitých věcí,
- zřizování věcných práv ve prospěch města občanskoprávní cestou,
- vymáhání pohledávek soudní cestou – návrhy na vydání platebních rozkazů,
- podklady pro žaloby na přivolení soudu k výpovědi z nájmu bytu, a návrhy na vyklizení bytu a výpovědi nájemních smluv – byty, budovy, prostory sloužící podnikání, pozemky včetně návrhů na vyklizení,
- zpracování návrhů „zásad“, „interních směrnic“, „vyhlášek“ a „nařízení“ v souladu s platnou legislativou.
14.02 - úsek nemovitého majetku
Zajišťuje zejména:
- přípravu podkladů pro jednání orgánů města ve věcech nakládání s nemovitým majetkem města – prodej a nabývání budov a pozemků, výpůjčky nemovitých věcí, směny nemovitých věcí a zřizování věcných břemen,
- vedení evidence nemovitého majetku města v návaznosti na katastr nemovitostí,
- zpracování dokladů o pohybu majetku úseku,
- přípravu podkladů pro uzavírání kupních smluv, nájemních a pachtovních smluv, smluv o výpůjčce, darovacích smluv, směnných smluv, smluv o zřízení věcných práv a smluv o budoucích smlouvách,
- geometrické plány pro rozdělení pozemků, zaměření pozemků a staveb, vyznačení věcných práv a posudky potřebné k zajištění činností v působnosti úseku,
- evidenci smluv úseku,
- podklady pro vymáhání pohledávek úseku,
- přípravu podkladů pro jednání orgánů města ke stanovení vývoje cen nájemného,
- kontrolu užívání a stavu pozemků ve vlastnictví města,
- péči a údržbu pozemků ve vlastnictví města vyjma pozemků „veřejného prostranství“ vymezených v příloze obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za užívání veřejného prostranství (§ 34, zák. č. 128/2000 Sb.), prostřednictvím součinnosti s příslušnými odbory, nebo smluvními vztahy,
- pasportizaci a údržbu dřevin na pozemcích ve vlastnictví města,
- návrhy ke kácení dřevin,
- běžnou údržbu vodních toků a rybníků,
- předávání stanovisek, připomínek a podkladů z oblasti nemovitého majetku města příslušným odborům,
- péči o drobné sakrální památky.
14.03 - úsek objektů, bytů a prostor sloužících podnikání v majetku města
Zajišťuje zejména:
- přípravu podkladů pro jednání orgánů města ve věcech nakládání s nemovitým majetkem města – nájem bytů, prostor sloužících podnikání a výpůjčky nemovitých věcí,
- zpracování návrhů plánu běžné údržby a oprav spravovaných budov (mimo budovy, které spadají pod správu odboru vnitřních věcí, technického oddělení města nebo jsou předmětem výpůjčky),
- organizaci běžné údržby a oprav, přejímá provedené práce,
- zpracování návrhu plánu investičních akcí úseku a v souladu s platnými „Směrnicemi“ města připravuje nebo realizuje jednotlivé investice menšího rozsahu,
- provádění průběžných kontrol užívání bytů a prostor sloužících podnikání,
- přejímání a předávání bytů a prostor sloužících podnikání, včetně vypracování přejímacích a předávacích protokolů,
- zpracování plánu revizí vyhrazených zařízení, jejich zajištění a vedení evidence,
- podklady pro vyúčtování služeb spojených s nájmem bytů a nebytových prostor a spolupracuje při jejich zpracování,
- vyřizování reklamací, z vypracovaného vyúčtování služeb,
- zpracování a aktualizace pasportů spravovaných domů, bytů a prostor sloužících podnikání,
- řízení činnosti domovníků,
- evidenci volných bytů a prostor sloužících podnikání.
14.04 - úsek smluvních vztahů a účtování
Zajišťuje zejména:
- vedení agendy spojené s nájmem bytů a prostor sloužících podnikání, evidenci nájemních smluv a výpočtových listů úseku,
- uzavírání nájemních smluv k bytům a prostor sloužících podnikání
- vedení evidence nájemních smluv na dobu určitou a jejich průběžné sledování,
- zpracování výše předpisu nájemného a záloh na služby spojené s nájmem bytů,
- zpracování výše záloh na služby spojené s nájmem prostor sloužících podnikání,
- podklady pro bezhotovostní platby (SIPO,
- zpracování přehledů o příjmech a výdajích na jednotlivé spravované budovy,
- vyřizování reklamací na úseku nájemného a služeb,
- vyřizování stížností,
- vedení evidence pohledávek a jejich vymáhání včetně návrhů na vydání platebních rozkazů,
- přípravu podkladů pro uzavírání dohod o splátkách, jejich uzavírání v souladu s rozhodnutím orgánů města,
- evidenci a kontrolu dodržování uzavřených dohod o splátkách,
- příjem hotovostních plateb nájemného a záloh na služby,
- spolupráci s OF při vymáhání náhrad za škody způsobené třetí osobou.
Životní situace: