Základní informace k životní události:
- Příslušný obecní úřad (Městský úřad Rumburk) ustanovuje zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění, kterými jsou starobní, invalidní, vdovský, vdovecký a sirotčí důchod.
- Zvláštním příjemcem dávky důchodového pojištění je občan, určený rozhodnutím obecního úřadu, v odůvodněných případech jím může být i právnická osoba.
- Podle §118 odst. 3 zákona č.582/1991 Sb. ustanoví obecní úřad zvláštního příjemce v případech, kdy by se výplatou dávky dosavadnímu příjemci zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit, nebo byly-li by tím poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat, nebo nemůže-li oprávněný výplatu přijímat. Institut zvláštního příjemce by měl být využíván jen v odůvodněných případech jen po dobu nezbytně nutnou.
Životní události, které řeší institut zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění:
- neschopnost přijímat důchod vzhledem ke svému zhoršenému zdravotnímu stavu
- neschopnost podpisu
- neschopnost přijímat důchodové dávky a nakládat s nimi (včetně nezletilých)
- dlouhodobá hospitalizace příjemce důchodu ve zdravotnickém zařízení
Jaké doklady k vyřízení potřebujete:
- platný průkaz totožnosti žadatele a oprávněné osoby
- žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
- vyjádření lékaře o zdravotním stavu oprávněné osoby (pouze v případě, že oprávněný příjemce není schopen vzhledem ke svému zdravotnímu stavu udělit souhlas).
- jakékoli oznámení či rozhodnutí o přiznání důchodu.
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu a případné další informace a dokumenty předá pověřený sociální pracovník.
Jakým způsobem se situace řeší:
- Řízení ve věci ustanovení zvláštního příjemce důchodové dávky probíhá v režimu správního řádu a správní řízení je zahájeno dnem doručení žádosti obecnímu úřadu. Žádost může být podána pouze v případě, že již ČSSZ vydala rozhodnutí o přiznání důchodu.
Lhůty a poplatky:
Dle správního řádu je lhůta k vyřízení žádosti 30 dní.
Žádný poplatek se nehradí.
Právní předpisy:
Zákon č. 582/1991 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.
Zákon č. 500/2004 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů.
Kde, s kým a kdy situaci řešit:
Příslušnou pracovnici je možné kontaktovat telefonicky, nebo osobě, nejlépe pak v úředních dnech.
Městský úřad Rumburk, Budova C v přízemí
Úřední doba:
Pondělí 8:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Středa 08:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Ostatní dny po předchozí telefonické domluvě
Pověřená osoba:
Bc. Dagmar Hofmanová - vedoucí oddělení sociální a terénní práce
Kontakt: 412 /356 311 mobil: 725/712 721 email: dagmar.hofmanova@rumburk.cz